Halaman

Jumaat, 21 September 2012

Gerak Yang Ketujuh

"Apabila memberilah seseorang itu kepada seseorang yang lain, maka apabila terasa akan terkurang olehnya daripada yang ada pada dirinya oleh sebab sesuatu pemberian itu, dan ketahuilah olehmu adalah tanda ketidaksempurnaan hati adanya..."

tergerak pada beberapa waktu sebelum aku nukilkan ia pada tanggal delapan belas hari bulan empat dalam tahun dua ribu tujuh masihi pada jam sebelas lima puluh minit malam di dalam rumahku teratak al-ehsan padang nenas mukim kuala terengganu di dalam negeri terengganu darul iman.

...syukur dan selawat..



Maknanya Sakning:

1. Walaupun ciptaan manusia ini adalah sebaik-baik ciptaan Allah SWT, tetapi tidak dapat mengatasi Kesempurnaan Pencipta. Biarpun terbaik, namun manusia tiada sifat kesempurnaan dan berdiri atas kekurangan.

2. Manusia memiliki penuh ketidaksempurnaan dan kekurangan. Maknanya sakning: hakikat manusia adalah bergantung sepenuhnya kepada Pencipta. Sebab itulah, manusia akan berasa kurang (luak, hilang, lenyap dsb) apabila apa-apa milikannya diberikan kepada pihak lain.

3. Manusia yang arif tentang diri: tidak akan berasa terkurang walaupun sedikitpun, apabila setiap milikannya diberikan kepada pihak kedua, bahkan tidak berasa apa-apa pun yang terkurang. Bahkan apa-apa yang diberikan kepada orang lain adalah yang terbaik nilai dan ukurannya.

4. Adapun, yang lazim berlaku dalam diri seseorang adalah apabila seseorang itu ingin memberikan sesuatu kepada seseorang, dia akan memilih yang kurang baik dari sudut pandangan mata hatinya dan dalam jumlah yang kecil pula,  lantaran telah datang dalam hatinya perasaan kehilangan haknya.

5. Di sinilah wujudnya nilai hati dan jiwa kebanyakan seseorang manusia yang mengaku beriman kepada Allah swt.

Tiada ulasan: